fredag 4 november 2011

Låt inte era hjärtan oroas

Låt inte era hjärtan oroas.
Tro på Gud och tro på mig.
Joh 14:1.

Lärjungarna var ängsliga och det visste Jesus och han visste också orsaken till det därför säger han dessa ord: "känn ingen oro/ängslan." Vi kan känna samma sak vi troende idag, men det Jesus lovade sina lärjungar är ett underbart löfte.

Jesus kom på pingstdagen tillbaka till dem genom den helige Ande. Han lovar oss att vara med oss på detta sätt, "jag skall inte lämna er Faderlösa, jag skall komma till er, Joh 14:18.

Det finns ett medel mot fruktan och det är tro. När oron och rädslan kommer får vi gripa tag i detta Guds löfte. "I min Faders hus finns många rum. Om inte det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort och bereder plats åt er. Och om jag än går och bereder plats åt er, skall jag komma tillbaka och tar er till mig, för att ni skall vara där jag är."

Ja, Jesus ser fram emot en framtid tillsammans med oss. Paulus skriver: "Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: Vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade. Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Honom, (1 Tess 4:15-18).

Vilket underbart löfte detta är att Jesus skall komma tillbaka. "Jag skall komma tillbaka och ta er till mig, för att ni skall vara där jag är." Detta löfte tror vi troende på. Det är absolut säkert. Om jag än går bort säger Jesus. Gick han bort? Ja, det gjorde han. Graven är tom. Det finns ingen grav med kvarlevor av Jesus någonstans på jorden. Han har gått bort. Och så säger han,  att lika säkert som han har gått bort skall han komma tillbaka. Änglarna  understryker det här, ”Ga­li­le­er”, sa­de de, ”varför står ni och ser mot him­len? Den­ne Je­sus som har bli­vit upp­ta­gen från er till him­len skall kom­ma till­ba­ka just så som ni har sett ho­nom fa­ra upp till him­len." Apg 1:11.

Jesus kommer tillbaka i egen person. Och gör det för att hämta de som tillhör honom; 'jag skall ta er till mig, för att ni skall vara där jag är.' Vi vet inte dagen eller stunden, men Jesu andra tillkommelse är det hopp som varje troende har.

Bless
/garan


Inga kommentarer: