måndag 25 april 2011

En ny skapelse..

Den som är född av Gud gör inte synd, ty Guds säd förblir i hon om. Han kan inte synda, eftersom han är född av Gud.1 Joh.3:9-10.

Men kanske du säger: "Jag kan ju!" Och tänka: Då är jag ingen äkta kristen"? Men vers 9 syftar på din och min nya skapelse. När Gud ser på oss ser han inte vår gamla natur - han ser vår gamla natur som död i Kristus och han ser oss nu som en ny person i Kristus. När Gud ser på oss ser han oss i Jesus.

Det är vår ande som är född på nytt inte vårt kött. Därför talar Gud här om den del av oss som är född av Gud. Guds säd är Guds ord - vi föddes till livet genom att hans ord slog rot i vårt hjärta, 1Petr1:23. Alltså det som Ordet åstadkommit i ditt och mitt hjärta kan inte synda eftersom det är fött av Gud. I Gud finns ingen synd, alltså kan inte synd av "misstag" ha kommit med i deet frö som såddes in i dig och mig.

Vi kan läsa i samma brev,1 Joh.1:8 som säger att vi kan synda och att vi alla har syndat. "Om någon förnekar detta är han en lögnare". Detta kan låta som en motsägelse, men betyder bara så länge vi lever på den här jorden har vi vårt kött med oss och vi kan synda om vi följer köttets begärelser. Alla troende kan alltså men behöver inte synda.

Om någon säger: "Jag syndfri" och menar både ande och köttet är han bedragen. Om vi vore syndfria rakt igenom behövdes inte Jesus tala om kroppens svaghet i motsats till andens villighet. Matt 26:41.

Gud välsigne dig!
/garan

Inga kommentarer: