torsdag 7 april 2011

Jesus sa:Jag är vägen..

Jesus är svaret för hela världen. Inte Buddha eller Muhammed eller något annat namn! Jesus pekar på sig själv och säger: "Jag är vägen."

Evangelierna talar om Jesu dubbla identitet. Hur kunde denne jude från galileen som hade en hemstad och familj precis som alla andra bli upphöjd som"Sann Gud av sann Gud"? Vi får svaret i evangelierna , synnerhet i Johannesevageliet.

Jesus accepterade Petrus förkrossande tillbedjan. Till en förlamad man och en lösaktig kvinna och många andra sa han med myndighet: "Dina synder är förlåtna." Till Jerusalem sa han: "JAG ska sända er profeter, visa män och skriftlärda precis som om han inte varit en vanlig rabbin utan historiens Gud.

Jesus ställdes mot väggen och han svarade: "Jag och fadern är ett." Jag är och jag var innan Abraham blev till sa han vid ett annat tillfälle och använde det heliga hebreiska ordet för Gud ifall de inte skulle fatta poängen. Men de rätttrogna judarna missade inte poången utan plockade upp stenar, detta gjorde de mer än en gång för att straffa honom för hädelse.

Jesu påstående om sin egen person visar på det som är det centrala problemet i historien, nämligen skiljelinjen mellan kristendomen och andra religioner, även om Muslimer liksom allt fler judar respekterar Jesus som en stor lärare och profet, finns det ingen muslim som kan föreställa sig att Muhammed skulle ha sagt sig vara Allah, lika lie som en jude kan tänka sig att Mose skulle varit Jahve. Hinduerna tror på många gudomliga inkarnationer men inte på en enda.
Buddisterna har inget som kan jämföras med en suverän Gud som blir människa.

Sista kvällen Jesus var tillsammans med lärjungarna efter att de hört alla hans anspråk och sett alla underverk var det en (Filippos) som sa: "Herre, visa oss Fadern." De fattade fortfarande inte hur det hängde ihop. Men Jesus svar var tydligare än någonsin: "Den som har sett mig har sett Fadern."

Jesus Kristus är både Gud och människa. Han är YHWH Jahve inkarnerad såsom människa i utvärtes motto (Fil.2:7).




Inga kommentarer: